علت نامگذاری لامپ کم مصرف هالوژن چیست ؟

همه ی ما با لامپ های هالوژن آشنایی داریم و امروزه برای زیباسازی سقف و نوردهی مناسب و جلوه دادن به اشیاء از این نوع لامپ ها بسیار استفاده می کنیم اما ساختار این نوع لامپ و نحوه ی عملکرد آن شاید برای شما جالب باشد به صورتیکه لامپ هالوژن لامپ رشته است که دارای گازهای فشرده و خنثی از جمله گازهای هالوژن بنام های ید و برم است و رشته تنگستن موجود با اتصال ولتاژ  گازهای هالوژن رشته تنگستن را گرم می کنند و همین باعث تولید نور سفید می شود .


هر لامپ هالوژن با مقداری از گاز پر می شود اما اگر ولتاژ اعمال شده زیاد باشد  و باعث تبخیر بیش از اندازه تنگستن شود ولامپ سیاه می شود و اگر تبخیر کم شود و هالوژن بیش از اندازه باشد لامپ می شکند. چرخه ی تبخیرتنگستن و ته نشین شدن آن باعث بالا رفتن عمر لامپ می شود و بخاطر نزدیک بودن تنگستن به حباب لامپ گرما و داغی بیشتری نسبت به لامپ های التهابی احساس می شود که از دومحافظ برای حفاظت استفاده می شود. در مقایسه ی جالب به جهت بررسی تابش نوری هالوژن ها، تابش یک لامپ هالوژن خودرو در اندازه کوچک با لامپ  التهابی بزرگ 100 وات برابری می کند .


اهمیت لامپ هالوژن در چیست؟


در ابتدا لامپ های هالوژنی در واقع لامپ هایی با رشته های تنگستنی بودند بدون هالوژن و معایبی نیز داشتند از جمله بزرگ بودن ،عمر کوتاه داشتن ،تابش نوری در حدود 10 لومن بروات ،دمای رنگ نوری تا 2800 کلوین و CRI زیر 100 ،اما بعداز بررسی و رفع آنها با اضافه شدن گاز های هالوژنی توانستند عمر لامپ را به بیش از 3هزار ساعت و تابش نوری را به بالای 30لومن بروات و ابعاد آن را کوچکتر،CRI را بالای 100 و دمای رنگ نوری را بالای 3300 کلوین ارتقاء بدهند. شرکت جنرال الکتریک اولین لامپ هالوژن را در سال 1959 تولید کرد در ابتدا از ید و بعداز مدتی برم نیز برای تولید لامپ هالوژن مورداستفاده قرار گرفت تمام این شرایط باعث شد تا ساخت لامپ های کوچک برای نورپردازی بهتر و نمایش بهتر رنگ ها استفاده شود .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد